A legtöbb Anyuka ezeket az érveket említi a környezetemben, amikor arról van szó, hogy magáért is kéne tennie valamit, nem csak a gyerekekért. Persze a gyerekek fontosak, de megfigyeltem magamon, milyen lendülettel megy egy nap, ha sikerült eleget aludnom és esetleg mással is töltődni, mintha erre nincs lehetőségem. Szóval érdemes a gyerekek edzései mellé a saját programjainkat is a naptárba illeszteni.

Tény, hogy ehhez már nagyon trükkösnek kell lenni. Tapasztalatból mondom. A fodrászt, masszázst, jógát, tornát, tanulást mind ütemezni kell, és okos párosításokra van szükségem nekem is, hogy mindezekre jusson idő. Olykor egyik vagy a másik prioritást élvez, de olyan szinte sosincs, hogy valamennyi időt ne szánnék magamra; legalább a két perces relaxációt, meditációt igyekszem tartani.

Szóval melyik ez a hét tipikus kifogás, Anyucik?

  1. Nem tudom, hol kezdjem.
  2. Nincs időm.
  3. Ha egyszer eljutok, akkor sem tudok rendszeresen elmenni – nem is kezdem el.
  4. Nincsen megfelelő a ruhám!
  5. Nem nézek ki jól, mit fognak szólni a többiek?
  6. Annyira kezdő vagyok, hogy ez ciki! Ide haladók járnak, én még kezdő sem vagyok.
  7. Már majdnem eljutottam órára, de valami közbejött vagy fáradt voltam.

És jöjjön, hogyan győzd le a kifogásokat!

Ne aggódj, én is átmentem mindegyik fázison. Tapasztalatból beszélek. Összegyűjtöttem az eddig bevált tippeket, módokat. Lássuk!

Nem tudom, hol kezdjem!

Ha már eldöntötted, hogy teszel valamit magadért, akkor a legjobb döntést hoztad meg. Először jobb, ha listát írsz arról, amire szeretnéd, hogy időd jusson és Veled kapcsolatos. Nem mással. Azzal, ami téged feltölt. Ezek után pedig jön a lista átnézése: melyik az, amelyiknél úgy érzed, igen, ezt nagyon szeretném, már régóta, és ettől tényleg jobban érzem magam. És melyek, amelyek a „csak nagyon szeretném” kategóriába esnek. Ha 1-től 3-ig terjedő skálán osztályozol, könnyen kiderül, melyek kapják az első helyezést.

Ha ezen az úton elindulsz, akkor sem lesz könnyű. Kiválasztod, hogy oké, masszázs – hova indulj el? Ha a jóga, akkor kinél kezdd? Nekem az szokott segíteni, ha először nincs túl nagy elvárásom magammal szemben. Elég, ha kipróbálom vagy elkezdek kutatni egy program után, amely lépésről lépésre mutatja meg, mit hogyan csináljak. Kezdheted ezt a külföldi oldalakon is, az Udemy-n vagy a Courserán. Ha pedig nincs ilyen, mert mondjuk nem a torna, jóga vagy a kézműveskedés tölt fel, hanem egy jó masszázs, akkor is utánaolvashatsz az adott témának. Például egészen máshogy működik a japánból származó reflexológiát és masszázst ötvöző shiatsu, amely akár 80 fogással is dolgozik, mint a pár fogást alkalmazó svéd masszázs.  Ma már nagyon sok online lehetőség van a tanulásra, inspirálódásra, olvasásra. Élj ezekkel. Ha nagyobb városban laksz, személyes tanfolyamokra is könnyebben eljuthatsz. Ha pedig már megvannak a kezdeti infók, uccu neki, indulj el valamerre! Online vagy személyesen.

Jóga babával
  • Share on Facebook
  • Pinterest
Jóga babával

Nincs időm

És el is érkeztünk a második ponthoz, amely felveti a kérdést: „De mikor?”. Biztos közhelyesen hangzanak azok a mondatok, hogy „arra van időd, amire szeretnéd”, illetve „ha magadba fektetsz, sokkal könnyebben és gyorsabban megy minden”. Mindkettőről jól tudod, hogy igaz. Mégis nehéz valamit elkezdeni. Új szokásokat kialakítani, felülírni a régieket. Mi szokott itt a megoldás lenni? Anyukaként hogy szoktad beiktatni az új dolgokat a kislányod vagy kisfiad életébe? Hogyan szokik hozzá a bölcsődéhez, óvodához? Lépésről lépésre. Hogyan eszünk meg egy elefántot, szokták mondani – falatról falatra. Hogyan készítünk el egy feladatot – pontról pontra. Én is így csinálom.

Tehát találj először csak 5 percet, és ne várj el semmit magadtól.  Megfigyeltem, ha valamit kíváncsiságból kezdek el, sokszor magával ragad, és már csinálom is. Használd ki ezt az erőt, csak ismerkedj a dologgal, és ne várj el semmit. Ezek a pontok segíthetnek, hogy a kevés időt is ki tudd használni vagy elégedett tudjál lenni vele:

Lépcsőről lépcsőre – falatról falatra – pontról pontra:

Ha már megvan, mivel kezded, próbálj meg lépcsőzetes rendszert találni, ami részletekben is elvégezhető.

Vondd össze először valamivel a tevékenységet!

Ha már megvan, milyen irányba szeretnél fejlődni, esetleg csak hallgass kapcsolódó hanganyagot főzés, mosás, autóvezetés közben.

Ébressz magadban vágyat!

Olvasva az előbbieket, talán már érzel magadban annyi vágyat, hogy elkezdd. Talán már inspirált is az előzőleg meghallgatott anyag, hogy pár gyakorlatot megpróbálj beiktatni az életedbe.

Ne várj el sokat magadtól!

Először legyél elégedett egy-két gyakorlat beiktatásával. Az első 5 perc beiktatásával. Ez már sokkal több, mint amit az előző hetekben tettél magadért. Gondold csak el, 365×5 perc már több mint 1500 perc! Az már 25 óra magadért! Nagyjából fél óra hetente. Ez már csak a napi 5 perc! Még ez is összejöhet 5×1 percből is. 😉

Jóga babával
  • Share on Facebook
  • Pinterest
Jóga babával

Örülj az első 5 percnek!

Igen, ez egy fontos momentum. Ez a kezdő és legnehezebb lépés. Kicsit örülj ennek. Időnként állj meg, akár akkor, amikor elégedetlen vagy, és írd össze, mi mindent értél el. Én ilyenkor mindig meglepődöm. 🙂

Ha egyszer eljutok, akkor sem tudok rendszeresen elmenni – nem is kezdem el!

Ma már sok olyan lehetőség van, hogy ne kelljen feltétlenül személyesen elmenned valahova. Kombinálhatod is a kettőt. Néha elmehetsz a társaság kedvéért személyesen, de a napi gyakorlásodat végezheted fejből vagy online tanfolyamok, anyagok segítségével. Az előbbihez természetesen memorizálnod kell egy programot, valamennyire utána kell járnod annak, hogyan tudod magad feltölteni. Például milyen gyakorlatokat végezz, akár mentális, akár fizikai gyakorlatok ezek. Azért is jó, ha ebbe az irányba is elindulsz, mert akkor akár várakozás közben is fogsz tudni tenni magadért. Vagy akár két megbeszélés között szakíthatsz időt magadra. Most lehet, hogy nem érted, mire gondolok. Az energiafeltöltés nem csak abból áll, hogy torna- vagy jógagyakorlatokat végzünk. Ezeket is lehet mentálisan is gyakorolni – akik így tettek esetleg kórházban fekve, izomzatuknak csak 10-20%-át veszítették el, de vannak kifejezetten mentális gyakorlatok, amelyek arra irányulnak, hogyan tudod kiüríteni az elmédet 1-2 percre, hogyan tudod magad megnyugtatni és pozitív állapotba hozni. Ezen 1-2 percek mellé iktasd be a heti rendszerességű nem túl hosszú, ámde annál rendszeresebb fizikai gyakorlatokat otthon vagy időnként személyesen. Otthon akár a konyhában a melegszendvicsre várva is megcsinálhatod a Fa pózt, nyújtózhatsz egyet, de elvetemültebb anyukák akár még a plank pózt is kitarthatják 30-60 másodpercigJ. Én az elvetemültebb anyukákhoz tartozom, amikor a célomat szeretném elérni, akkor bárhol el tudom végezni a pár perces plank vagy relaxációs, meditációs gyakorlataimat. J

  • Share on Facebook
  • Pinterest
Online jóga anyukáknak

Nincsen megfelelő ruhám!

Talán ez az egyik legkönnyebben átugorható kérdéskör. Hiszen ha ezt a problémát sikerül megfogalmaznod, akkor ez azt jelenti, hogy meg tudod találni a megoldást. Nekem az sokat segít, ha szétnézek a lakásban, és beazonosítom, mely ruhákat is szeretem. Ezekből próbálok szettet összeállítani, amelyet akár tornán, jógán vagy máshova is szívesen fel tudok venni. Mindig rájövök, otthon is érdemes ruhapróbát tartani, nem csak vásárláskor.

Tudatosítsd magadban, hogy tornázás, jógázás közben is megérdemelsz egy csinosabb szettet. Nem kell sok, elég egy.  Meg fogsz lepődni, kis odafigyeléssel egész jó kis szettet tudsz összeállítani magadnak akár otthon, akár egy újat rendelve.:) És a jó hír, hogy maga ez a ruhakiválasztási folyamat is egy lépés afelé, hogy foglalkozz és törődj magaddal. Ne sajnáld rá az időt. Még hónapokig ezt a szettet fogod hordani, méghozzá gyakran. Megéri a befektetést minden szempontból!

Nem nézek ki jól, mit fognak szólni a többiek?

Ha sikerült egy csinos szettet találnod, akkor talán ez a kérdés sem annyira jelentős már, mert szebbnek és csinosabbnak érzed már magad. Esetleg még egy sminkkel feldobhatod a közérzetedet. Azért érdekes ez a kifogás, amelyet rendszeresen én is megkapok a tanítványaimtól, mert ugye nemcsak a személyes órákon, hanem Anyukaként az iskolában, óvodában, munkahelyen is meg kell jelennünk. Tehát érdemes egy olyan külsőt varázsolni magunknak, amelyet el tudunk fogadni, és ha esetleg nem tetszik nekünk a jelenlegi állapotunk, egy elérhető célt tűzni magunk elé, amely változásra sarkall. A lényeg, hogy kérdezd meg magadtól, mit tudsz tenni ma azért, hogy elfogadd magad? Akár külsőségeket, akár belső kérdéseket érintően.

Annyira kezdő vagyok, hogy ez ciki! Ide haladók járnak, én még kezdő sem vagyok!

Ha személyes órát néztél ki magadnak, akkor valóban lehet, hogy egy összeszokott csapathoz kapcsolódsz. Sokat segített nekem mindig, ha ezt a tanárral közöltem, és tudta, hogy miért nem csinálok minden gyakorlatot olyan ütemben, ahogy kéri. Az első szülésem után, amikor először mentem egy erősebb zumba órára, mondtam is a tanárnak, hogy nemrég szültem, és szükségem van egy kis időre, míg visszakapcsolódok. Szerintem ez abban is segített, hogy megértse, miért nem tudok minden gyakorlatot követni, aminek nem csak fizikai okai voltak, hanem az is, hogy máshol jártam fejben – haza kellett érjek a kisfiamhoz időben.

Szfinx
  • Share on Facebook
  • Pinterest
Jóga babával

Ennél sokkal egyszerűbb megoldás, ha már otthon elkezded a kondidat erősíteni, vagy ha más Anyatöltő módot választottál, mint az edzés, például jógát, kineziológiát, masszázst, shiatsut, bármit – akkor ennek elkezdesz utánanézni az interneten. Esetleg ki is próbálod őket.

A legkézenfekvőbb megoldás szerintem anyukaként, ha otthonra találsz egy olyan programot, amely végigvezet a megfelelő lépéseken, és megtanít a gyakorlatokra, és utána is ad megfelelő programokat számodra, amelyek motiválnak. Saját tapasztalatból mondom. Általában mindig időhiányban vagyok én is, ezért már legalább 25 éve a legtöbb dolognak könyvből vagy az interneten keresztül nézek utána, és utána megyek el – ha szükséges – tanfolyamra. Számomra mind a kettő az életem szerves része. Az online vagy olvasós forma a mindennapok része, a személyes találkozások tanfolyamok, képzések formájában pedig nagyobb ajándék magamban. Így másoddiplomáztam két éve business coachingból, végeztem és végzek több jógaoktatói képzést éveken át, tanultam tanfolyamokon najapit, Avivát, shiatsut, agykontrollt és még sorolhatnám.

Már majdnem eljutottam órára, de valami közbejött vagy fáradt voltam.

Na igen, amikor már tudatos elmével tudod, hogy mennél, szükséged van rá, de a mélyen berögzült tudatalatti szokások, élmények még nem engedik, hogy elmenj. Próbáld fülön csípni ezeket a kifogásokat, és akár egy kicsit homokba dugva a fejed nem meghallani őket, legalább az első pár alkalommal, amíg sikerül a régi szokásmintáidat átkeretezni az újak által. Tehát addig tarts ki, amíg ez az új forma lesz a szokásod.

Remélem, segítettem abban, hogy lásd, igenis, tudsz napi 5 percet kiszakítani magadra! Kezdd most!

Szeretettel, Mevu

Pin It on Pinterest

Share This