Hogyan fogytam közel 20 kilót szülés után – azaz fogyás jógikus szemmel

2020 április 20.

Szerző: MEVU

Hogyan lehet fogyni jógával?

A hízás pszichológiájának megértéséhez meg kell vizsgálnunk, miért jön létre a túlsúly. A túlsúly létrejöhet túlevés, hormonális problémák  vagy elsavasodás, „elmérgeződés” miatt is.

Az egyensúly megbomlik

Mindegyik ok (túlevés, hormonális probléma, „elmérgeződés”) egy egyensúlyi állapot kimozdulását jelenti. Az evés esetén általában valamilyen hiányt pótlunk azzal, hogy plusz élelmet veszünk magunkhoz. A hiányérzetet próbáljuk „betömni” és pótolni valami olyannal, ami kedves a lelkünknek is, de közben fizikailag sajnos eltelít. A bennünk lévő űrt szeretnénk ilyen módon megtölteni, feltölteni magunkat. Sokszor ez súlyos kilókban mutatkozik meg később.

A hormonális változás is a szervezet egy elmozdulása, egy válasza egy külső hatásra, amelyet nem tudott máshogy kezelni, mint  a központi irányítórendszer kibillenésével. A bejuttatott tápanyagot a szervezet nem megfelelő módon kezeli, dolgozza fel. A kiválasztórendszer nem tud mit kezdeni a beérkező energiaforrásokkal. Nem tudja azokat hasznosítani, nem tudja azokat energiává alakítani. A lelassult működés elvonja az energiát a testtől, ugyanakkor a szervezetbe juttatott étkeknek helyet kell találni, így alakulnak felesleggé a testen.

Az elmérgeződés azt jelenti, hogy a szervezet az őt ért hatásoktól – akár fizikai ételből származó savasító elemek, akár érzelmek szintjén savasító érzelmek – nem tud megszabadulni, bent tartja őket, majd átalakítja, később pedig kénytelen őket eltárolni, mert nem tudta őket feldolgozni, megszabadulni tőlük. A méreganyagok tárolásához sokszor zsírra van szükség, ezért az elsavasodott szervezetet nehezebb megszabadítani a zsírraktáraitól.

Hogyan függ össze a fogyás és a stressz?

Valahol minden egyensúly megbomlásának van egy kiváltó oka, egy esemény, egy történés, egy élmény, amely túl sok az adott szervezetnek. Ez az esemény, hatás lehet egy egyszeri nagyobb stressz – hormonális változások esetén valószínű, hogy van egy ilyen hatás az illető életében –, vagy folyamatos hosszabb ideig tartó nyomás, amely akár lehet magánéleti vagy munkahelyi. Ha az egyén nem talál megoldást, módot az őt ért stressz, feszültség feldolgozására, akkor sztomatizálni fogja, azaz befelé vezeti azt el. A szervezet elkezdi „eltárolni” a stresszt és más módon „feldolgozni” azt.

Mi a fogyás három alappillére?

Az egyensúlytalanság létrejön a testben, a lélekben és a szellemi beállítódásunkban is. A testünkben  energiablokkok alakulnak ki, amelyek  – túlzott „elmérgeződés”, vagyis savasodás esetén – fizikai  blokkok is lehetnek az ízületekben, illetve más szervekben. Az egyensúlyi helyzettől való eltérés megjelenik az elmében és az érzelmekben is. A kevésbé harmonikus gondolatainkon keresztül szemlélve a világot, borúsabban látjuk azt, és más visszajelzéseket is kapunk a világtól. Érdemes visszatalálnunk az egyensúlyunkhoz és békés szemmel nézni a világra.

Az egyensúlyt ugyanúgy kell helyreállítani, ahogy kibillentettük magunkat az egyensúlyból. Elmérgeztük magunkat nem megfelelő étkekkel, érzelmekkel, stresszhatásokkal és mozgásszegény életmóddal. Tehát a testet és az elmét, valamint érzelmeinket kell tudatosan tisztítani, az energiablokkokat oldani, megfelelő ételekkel ellátni őket és megfelelő energizáló, vitalizáló mozgást végezni. A tisztítás mellett érdemes az elmére ható pozitív megerősítéseket, mantrákat is ismételni.

Miért jógával?

Fizikai szinten

Azért érdemes a fogyást jógagyakorlással párosítani, mert több szinten is jótékony hatása van. Erőteljes méregtelenítő, tisztító hatásával segít a felesleges salakanyagok eltávolításában. A mélyizmokat dolgoztató gyakorlatok erősítenek, szép tartást és formás alakot biztosítanak.

Energetikai szinten

Energetikai szinten segít a blokkok eltávolításában, harmonizálja az idegrendszer működését és energiával látja el a fő energiapályákat.  A relaxációs technikák a testgyakorlatokat követően tovább fokozzák az ellazultság, kiegyensúlyozottság érzését.

 Lelki szinten

Véleményem szerint a fogyásnak is megvan a tudatállapota. A fogyás egyfajta böjt, mert elveszünk valamit a szervezettől, amihez hozzászokott. Nem csak az ételt vesszük el a szervezettől, hanem mindent, ami vele járt: Az evés szokását, beleértve a túlevést is, az emésztést, az ezekkel járó nehézségeket is. Ilyenkor a szervezet lecsendesedik és vele az elme is. Szokták mondani, hogy a fogyáshoz nyugalom kell. Ahogy a böjthöz is. A kilók elengedésének folyamata kellemesen tud párosulni egyfajta laza, kellemes hangulattal, ha rákészülünk erre a folyamatra és kerüljük az erőszakosságot. Egyfajta állandó elengedésbe, könnyűvé válás érzésébe kerülhetünk. Ha figyelünk arra, hogy sose legyünk farkaséhesek, akkor egy nagyon kellemes lelki tisztulási folyamat is lehet a fogyókúra. Nekem ilyen volt a fogyásom. Ehhez szükség volt arra, hogy magamra figyeljek és az elsődleges céljaim között szerepeljen ez a folyamat – tudatosan nem fogyásnak hívom.

Most jön a gyakorlat😊

Ahogy egy-egy főzelék elkészítéséhez többfajta recept létezik, úgy a fogyókúráknak is számtalan módja van. Én büszke vagyok rá, hogy kétszer is sikerült a szüléseim után körülbelül fél év alatt közel 20 kilót leadnom.

Igen, volt benne tudatosság, kitartás, elhatározás és sok-sok idő, amit magamnak adtam. Mindemellett volt ennél fontosabb „tényező” is minden esetben: a kisbaba, akit gondoztam.

No nézzük! Ezekkel inkább egy gondolkodásmódot szeretnék sugallani, hogy Te is kialakíthatod a saját rendszeredet a saját testednek és helyzetednek megfelelően.

 

Sikerrecept hozzávalók

Először is nézzük a matekot!

Abban talán egyetérthetünk, hogy az energiamegmaradás törvénye alapján a fogyáshoz vagy több kalóriát kell égetnünk, mint eddig vagy kevesebbet kell bevinnünk ugyanannyi kalóriafelhasználás mellett.

Tehát vagy a bevitelt csökkentem vagy a felhasználást növelem. Szerencsés esetben mindkettőt.

Mi van mindezek előtt? A legfontosabb: a MOTIVÁCIÓ

Vágy a fogyásra és annak fenntartására. Ezt leginkább úgy értem el, hogy nem vásároltam rögtön új ruhatárat. Egyrészt ki nem állhatom, ha valamit feleslegesen tartok, foglalja a helyet, másrész tudtam, ha egyszer veszek újat, akkor nem leszek eléggé motivált. A ruhatár mellett a másik nagy motivátor: a TÜKÖR. Ki gondolta volna? Talán tudjuk mindannyian, mégsem nézünk bele ilyenkor. Képesek vagyunk elmenni mellette anélkül, hogy rápillantanánk. Na én nem így tettem. 😊

 

Térjünk vissza a matekhoz! Hogyan tudom az energiabevitelt észszerűen csökkenteni?

Itt nem mennék bele táplálkozási és diétás tanácsokba.

Nálam ezek a fizikai jolly jokerek váltak be – azaz a sikeres súlyvesztés „receptje”, hozzávalók:

  • Aldi teljes kiőrlésű perec;
  • 100% almalé;
  • Milli túrókrém;
  • Karamalz és
  • 500 kalóriás tápláló, kiváló minőségű alapanyagokból összeállított ebéd (Vitalkonyha);
  • rendszeres evés; rengeteg folyadék

 

A listánál sokkal fontosabb a gondolatmenet. Miért van túrókrém egy fogyókúrás listán? És Karamalz? Megint csak: a motiváció. A nap fénypontját jelentette délelőtt 11 körül ez a két dolog a teraszon csücsülve elfogyasztva, napsütésben. Ez a kettő együtt 300 kalória körülbelül, ami a negyede a napi bevitelnek. Nem kevés, de nekem megérte. És nagyon kerekké tette a napot.:)

Miért van rajta perec? Nagyon egyszerű: nem kenyér és jobban számolható, porciózható, ráadásul finom és emellett teljes kiőrlésű – valóban nem vagyok tőle éhes.

Évek során azt is kitapasztaltam, hogy az ebéddel lehet legjobban elúszni. Nehéz az ebédet 800 kalória alatt megúszni, márpedig akkor már nehéz lesz fogyni aznap. Így találtam egy menüt, aki tényleg 500 kalória mellett egészséges, sok zöldségből álló ebédet készít.

Azt gondolom a fentiek tudatos átgondolása és a sajátosságaimnak megfelelő élelmek nélkül nem fogytam volna le. Tehát érdemes átgondolni, milyenek a szokásaid, az energiafelhasználásod, a motivációd – és ha nagyobb súlyt szeretnél leadni, akkor egy rendszert kialakítani, de olyant, amiben Te is ott vagy örömmel.

 

Nézzük az energiafelhasználást!

Sokan rávágnák, hogy újszülött mellett nincs mozgásra idő. Először is: a babát egész nap lehet cipelni😊. Másodsorban megint csak motiváció és szervezés kérdése. Én is tudtam, hogy nem sok esélyem lesz az egyedül önálló tornára. Ezért az elejétől sétára szoktattam magunkat. Így 1-1,5 órát is sétáltam, ami nem csak levegőzést, hanem mozgás és kikapcsolódást is jelentett. Ez mindkettőnknek jó volt. Emellé már csak a jóga fért be😊.

 

Még pár szót a motivációról!

A legtöbbször az öli meg a fogyókúrát, hogy elmegy tőle a kedvünk. Mert túl nagy célt tűztünk ki, túl rövid időre. Fogadjuk el, hogy a következő héten 10-20-40 deka fogyásért dolgozunk, nem azért az 5 kilóért, amit kitűztünk. Azon a héten ennek örüljünk!

Emellett érdemes a centiket is nézni, hiszen sokszor tényleg beszédesebb😊.

Emellett a mérés – bármilyen – több hetes időintervallum alatt nagyon motiváló tud lenni ahhoz, hogy hosszabb távon is kitartsunk és bízzunk a fogyásban😊.

És talán ami még nagyon fontos, hogy szerintem akkor lehet fogyni, ha a top prioritások közé bekerül a fogyás és egy elkapkodott ebéddel vagy vacsorával nem tesszük tönkre az egész napi odafigyelésünket. Ehhez pedig valamennyire fókuszban kell tartani a fogyókúrát.

 

Viszont ami nem kellett hozzá:

  • Napi 8 óra alvás
  • Lemondanom az olyan finom ételekről, amelyek szénhidrátban gazdagok, maradtam a fent említett egyéb finomságoknál
  • Speciális torna, edzés; elegendőnek bizonyult a séta. Ez egyfajta meditatív séta volt részemről (hívhatjuk sétáló meditációnak is). Ezt jógával egészítettem ki, amely a belső egyensúlyhoz és kitartáshoz járult hozzá, ugyanis az erőteljes fogyasztó, méregtelenítő, hasi területre ható gyakorlatokat szülés után pár hónapig még nem gyakoroltam. Viszont bármelyik jógagyakorlat fokozta az energiaáramlást a testemben, amely hozzájárult a fogyás elengedési folyamatának elviseléséhez. Később pedig a méregtelenítő gyakorlatoknak nagy szerepe volt, ráadásul a tűzgyakorlatok sok energiát is égetnek és energiát biztosítanak a mindennapokhoz egy fogyókúra közepén is.

 

Kívánok Neked is szép, lassú, biztos fogyást!

 

Neked van már OJA előfizetésed, amellyel minden programom a tiéd lehet? 

videótár relaxtár online jóga
MomYoga_Klub_havi tagság online joga
videotar online jóga
Mini Jóga Akadémia online jóga
változom program online jóga
Boldog babavárás kismamajóga online tanfolyam

Mindezt észvesztő áron: 4900 Ft/hó.

 

Olvass más bejegyzéseket is!

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
MoMYoga Klub

Iratkozz fel!

Kérd a blogértesítőt és az ajándék stresszoldó videót!

You have Successfully Subscribed!