(Dr. Daubner Bélával Kiss József Zsolt beszélgetett)
Újra hoztam egy jó videót és annak a leiratát, mert minden szava kincs. Dr. Daubner Béla a Himalájai Tradíció tanára, azért is tudok ennyire azonosulni, ahogy elmagyarázza a karma és az elfogadás fontosságát. Erről én is egyre többet fogok beszélni – ezért fogadjátok az ő szavaival erről a lényeget:
Neked mit jelent a karma fogalma? Mit mondanak a te tapasztalataid?
Ennél jóval nagyobb könyvtárat írtak. ☺ De ennek van egy egyszerűbb szintje is. Azt mondtuk, hogy az igazság a dharma. A dharma szervezi az egész teremtett világot. Nem csak erre a teremtésre érthető, ami most zajlik – most vagy tágulunk vagy szűkülünk, ezen a fizikusok vitatkoznak –, de ha visszaoldódunk az abszolútba, a dharma akkor is megmarad, és az újabb kivetülést vagy teremtést megint ugyanaz a dharma fogja irányítani. Ez a védikus bölcselet járható útja.
Az emberi lény is létezik emellett, ami egy nagyon fejlett létforma. Az ember képes arra, hogy legyen elméje, az állatnak nincs. Akármilyen okos szeme van a macskádnak, papagájodnak, nincs elméjük. Nekünk van, akárhogy is gondolkozzunk. Ez az elme képes arra, hogy gondolkozzon, az állat ösztönszerűen viselkedik, és beidomítják. Az ember a gondolkozására nem lát rá, hanem az értelmével tudja vizsgálni. Tehát az elme kifejlesztette, létrehozta az értelmet: ez egy óriási ugrás volt. Ez a teremtésben is így húzódik le.
Az értelem vizsgálja a gondolatot, vagyis az elmeműködést, és egy bizonyos szint után képes arra, hogy tanúként ránézzen az elme működésére, és azt meghaladja. Ez a transzcendencia. Ha élünk, és létezünk, elkerülhetetlenül kapcsolódunk a világhoz és önmagunkhoz. Ahogy kapcsolódunk, azt a személyiségünkben a kondicionáltságunk határozza meg, vagyis hogy mit tanultunk be. Ez a kulcsa a viselkedésnek. Ha ez közelebb vagy a dharmához, akkor fejlettek vagyunk, ha távolabb, akkor fejletlenebbek. Az a cél, hogy egyre közelebb kerüljünk hozzá.
Mi akadályozza meg? Itt jön a karma. Az, amit eddig csináltál, vagyis a fejlődésben hol tartasz. A karmikus feladatok nem a szomszédasszonytól vagy miniszterelnöktől erednek, hanem tőled. Ha ezt a nézeted el tudod fogadni, az előző életedben lévő gondolatok és cselekvések következményei. Ez a karmikus feladat. Egy dolgot lehet vele csinálni: meghaladni. Ha meghaladod, nem viszed tovább. Nem lehet elárverezni, kicserélni, megvásárolni, átadni másnak, csak meghaladni. És hogy te hol tartasz ebben a meghaladásban, alapvetően ez határozza meg a személyiséged fejlettségét, és ahogy te a világban létezel.
Háromféle karma van. Az akut, ezt határozza meg a Szaturnusz az asztrológiában, ha jól van értelmezve. Második szintje a szunnyadó, a harmadik a rejtett. Egy hasonlattal ezt végtelenül egyszerű megérteni: van egy íjad, egy tegezed, benne vannak a nyílvesszők, és van egy műhelyed, ahol nyílvesszőt tudsz gyártani. Az íjból kilőtt nyílvessző, ami repül, ez az akut karma. Amikor betalál a célba, te innen tudsz vele valamit csinálni, nem tudod eltüntetni, azt csak meghaladni lehet.
Tehát a betalált nyílvessző megvalósult, azzal neked dolgod van. Akinek ezzel dolga van, azt úgy hívjuk, hogy szabad akarat. Persze a szabad akarat csak a determináción belül szabad, de óriási lehetőség – az állatoknak nincs semmilyen szabad akaratuk. Csak az embernek van ilyen; sajnos együtt jár a felelősséggel, de hát ez a két fogalom összetartozik.
A karmához visszatérve: a tegezben lévő nyílvesszők a szunnyadó karmát képviselik. Ki lesznek lőve; vagy ebben az életben, vagy később. A harmadik az, ami még nem készült el a műhelyben. Itt van a lényeg: ha te be tudsz menni a műhelybe, vagyis olyan tudatállapotba kerülsz, hogy a karma-sajának fölnyitod az ajtaját, azaz a műhelyét, és a rejtett karmákkal dolgozol, akkor olyan cselekedeteket kell végezned, amiknek nincs karmikus következménye. Ezek a jóvátételi cselekvések (így hívják általában a magyar fordításban). Ez azt jelenti, hogy nem csinálsz semmit, ami nem egyezik a dharmával. Vagyis a dharma vezérli a viselkedésed, vagyis nem csinálsz karmát, a meglévőkkel kell dolgozni.
Hogy érthető legyen: Buddha elhagyta a feleségét és a gyerekét az önismereti önfejlesztésért, és a szenvedésnek az okait akarta megérteni. De elkövetett abban az életében karmikus bűnöket, mert elhagyta a feleségét és a gyerekét. Ezért az apósa megverte, mikor már nagy Buddha volt, és sok követő volt körülötte. Nem védekezett, mert tudta, hogy ebben az életben szerzett karmát csak úgy tud meghaladni, ha az megvalósul. Ez egy tanítás, szimbolikusan kell értelmezni – az egész életre kitágítható az üzenete, és igenis, ha meghaladod, lesz egy nagy következmény.
Mikor váltasz egyet, amit halálnak hívnak, akkor hívjuk ezt köztes létnek. Efelé haladva nem viszel magaddal meghaladott karmát, mert már nincs értelme, már meghaladtad. Megszabadultál tőle, túl vagy rajta, de ott viszont a karma saját. Vagyis az összes olyan karmát, ami a jövőben segíteni fog neked, hogy fejlődjél. Vagyis olyan szenvedést okozó élethelyzeteket, amikben a jövőben fogsz szenvedni, és ha azt meghaladod, akkor ezeken is túljutsz. Akkor eljutsz abba az állapotba, hogy nem nyílvesszőket gyártasz a műhelyben, hanem üdvöt élsz meg.
Folytatás következik….
Forrás: Jenő KaloTV