Kinek van szüksége pszichológusra, coach-ra?

2020 február 21.

Szerző: MEVU

Kinek van szüksége pszichológusra, coach-ra?

A cikk végére kiderül.

Miért van millió kérdés a fejünkben?

Mindenkinek vannak kérdések a fejében.

Vannak nehéz helyzeteink. Amelyeket jó lenne valakivel megbeszélni. Átbeszélni.

Megtalálni a megfelelő megoldást.

Néha éveket rágódunk egy-egy fontos kérdésen. Nem is kérdések ezek, hanem komoly élethelyzetek. Kezdve attól, hogy miért nem mondok nemet, állok ki magamért, vagy valamilyen családi tragédia történt vagy elhagyott a párom, beteg lett valaki a családban. Ezer arca van a problémának és ezer szintje. De éppen akkor és ott az a legnehezebb, amiben vagyunk.

Ezek valójában nem problémák, HANEM lehetőségek a változásra. A probléma elindít a változás útján. Persze mindig két irányba lehet elindulni…

Ilyenkor lenne jó, ha valaki ott lenne és segítene kibogozni a szálakat.  Az érzelmeket.

Miért ilyen nehéz megtalálni a megoldást?

Mert az érzelmek gúzsba kötnek. Minden egyes történéshez, mondathoz egy érzelem párosul.

Az érzelmek pedig meg is béníthatnak. Félelmet is kelthetnek. Hiszen valamilyen „probléma” történt, amelyhez akaratlanul is társul valamilyen „negatív érzelem”.

Milyen tipikus problémák jelennek meg egy most szült anyuka életében (0-2 éves korú gyermek)?

Csak pár példa – még erősek az emlékeim: saját és környezetem megélései (épp 2 éves sincs a kisfiam).

  • Egyedül van a szülést követően – holott korábban körbevették a kollegák, barátok
  • Elmegy az egész napja egy apró újszülött ápolásával, neki még a zuhanyzás is kihívás
  • Az elszigeteltségtől, hormonoktól, megváltozott környezettől gyakran kialakul a szülés utáni depresszió
  • Amikor már el tud szabadulni valamerre, akkor is egyhangú a téma, nem adja meg a korábbi célokat, önmegvalósítási álmokat
  • Új a napirendje az anyukának is, új a ruhatára, újak az ismerősei, újak a feladatai – mintha teljesen kezdő lenne valamiben.

Milyen tipikus problémákkal kell megküzdenie egy kisgyermekes anyukának (2+ év)?

  • Tipikusan ebben az időszakban mennek vissza az anyukák dolgozni
  • Még meg sem szokták az új helyzetet a babával, azt is meg kell szokják, hogy a megváltozott napirendjükbe (nem csak a gyereknek van napirendjeJ) egy munkahelyet is beiktassanak.
  • Sokszor ez olyan túlterheltséget okoz, érzelmileg is, hogy nem egyszer hallottam már. erőteljes kimerültségről, aggódásról, de akár pánikrohamról és idegösszeomlásról is.

Mindezek a túlzott elvárások magunkkal szemben nem csak leterheltséghez vezetnek. Félelemhez is. Félelemhez, hogy hogyan teljesítjük ezeket a nehéz helyzeteket? Ilyen fáradtan?

Miért jelenik meg a félelem? Mikor jelenik meg? A félelem akkor jelenik meg, amikor az alapvető létfenntartáshoz és annak kielégítéséhez kapcsolódó vágyaink veszélybe kerülnek. Veszélybe kerülnek, ha mindent úgy csinálnánk, ahogy eddig. Nem lenne elég a 24 óra és a meglévő energiaszint.

Honnan ered a félelem?

4 alapvető ösztönkésztetéssel születtünk: evés, alvás, létfenntartás és szexualitás. Ha bármelyik akadályoztatva van, akkor félünk.

Vágyunk, hogy az ösztönkésztetéseinknek megfeleljünk. Ezek a félelmek az elménkben keletkeznek és ezek irányítanak minket. Majd ha hagyjuk, növekednek és megbetegítenek.

Így amikor kevésnek érezzük magunk a létfenntartáshoz kapcsolódó tevékenységek ellátására, akkor félhetünk. Negatív érzelmeink keletkeznek.

Hogyan ne féljünk?

Nem győzöm hangsúlyozni, hogy ezek az érzelmek automatikusan megjelennek az elménkben, ha nem vagyunk tudatosak. Sőt, nem csak megjelennek, de ott vannak velünk.

A félelmeket energiabevitellel nem tudjuk megszüntetni.

 

Amikor energiát gyűjtünk, vagy csak harmonizáljuk az energiapályáinkat, de emellett az elménkben továbbra is megmaradnak a félelmek, akkor gyakorlatilag a félelmeinket juttatjuk energiához. Még inkább félhetünk.

Ha a vágyainkat nem tudjuk kielégíteni és félelem jön létre bennünk, hétféle negatív érzelem nyilvánulhat meg:

  1. Vágy
  2. Düh
  3. Büszkeség
  4. Féltékenység
  5. Ragaszkodás
  6. Mohóság
  7. Egoizmus

Amikor ezek az érzelmeink megjelennek az elménkben, esetleg megnyilvánulnak körülöttünk (mert kifejezésre juttatjuk őketJ), akkor felismerhetjük őket és odafigyeléssel kontrollálhatjuk. Még ha a problémák (vágyak kielégítetlensége) meg is maradnak, érzelmeinket tudatosan át tudjuk alakítani.

A pozitív érzelmek magabiztossághoz vezetnek.

Fontos, hogy ez nem a problémák letagadását jelenti! A problémák tudatos feldolgozását jelenti és az ahhoz való viszonyunk tudatos kialakítását.

Ezért aztán, amikor már uralni tudjuk a primitív ösztönkésztetéseinket és a hét negatív érzelmi kitöréstípust, akkor a pozitív érzelmek meg tudnak jelenni, felszínre tudnak kerülni.

Igen ám, de hogyan menjünk bele egy ilyen tudatosítási folyamatba?

Hogyan tudjuk azt elérni, hogy a problémát nem letagadjuk és elfojtjuk és kifelé mosolygunk, befelé szorongunk?

Hogyan tudunk a problémákkal megküzdeni? Hogyan tudjuk az érzelmeinket tudatosítani és átalakítani?

Ehhez lenne jó a külső segítség. Súlyosabb esetekben fordulnak az emberek pszichológushoz, de sokan nem szeretnek szakemberhez járni. Mostanában már más lehetőségek is vannak. Egyre népszerűbb lett a coaching szakma és a támogató segítés az emberi problémáinkra való válaszkeresésben. Sokan élnek már ezzel a lehetőséggel is. De valljuk be, „problémák”, „negatív érzelmek” minden nap megjelennek az életünkben. Ezekkel a „mindennapi problémákkal” a legtöbben nem tudunk, nem szeretnénk, nem akarunk és nem is tudunk coachoz, pszichológushoz járni.

Viszont a feladat adott: a „problémáink megoldásához”, a félelmeink leküzdéséhez az érzelmeink tudatosításán kell dolgoznunk.

Ezért aztán önfejlesztő könyveket vásárolunk, eljárunk különböző személyiségfejlesztő és önerősítő rendezvényekre. Ezek mind nagyon jót is tesznek nekünk.

 Self-coaching – nem csak Anyáknak

Én hiszek a saját magunk erősítésében és abban, hogy képesek vagyunk megtalálni a saját megoldásainkat. Ehhez mindenképpen segítség, ha valamilyen támogatást tudunk szerezni. Például egy megbízható barátnő személyében.

Legtöbbünknek nincs lehetősége – főleg ha kisgyermekes anyukák vagyunk – eljárni sok helyre. Sőt, sokszor külön frusztrációt okoz akár egy jóga órára is elmenni vagy az edzőterembe, mert nagyon sok energia a kisgyermek felügyeletét megoldani. Ráadásul lelkiismeretfurdalásunk is lehet, mert ezt az időt – utazással együtt – a családtól vesszük el.

Hiszek abban, hogy megoldás mindig van, ha keressük. Sokszor nem tökéletes, de lehet találni kompromisszumos megoldást. Ilyen lehet egy-egy jó könyv, videó, támogató baráti beszélgetés, ritkábban egy-egy személyes jóga óra vagy workshop, amelyek feltöltenek.

Sokat gondolkodtam azon, mi lenne a leginkább segítség egy most szült anyukának vagy akinek kisgyermeke van? Azon is gondolkodtam, mi az, amire szüksége lenne és amit be is tudna fogadni.

Mert hiába tudjuk mi, mire van szüksége, ha se ideje, se érzelmi kapacitása nincs annak befogadására.

Aztán a sok gondolatomat egyszer papírra öntöttem. Aztán egy újabb füzetet is megtöltöttem a tervezgetéssel. Évek teltek el a különböző tervek firkálásával. Aztán visszanéztem a terviem és megdöbbentem. Az összes terv egy irányba mutatott, néha teljesen ugyanazokat írtam, le különböző időpontokban.

Szóval gondolatban és kockás papíron megalkottam egy pici lépésekből álló programot, amelyben minden anyuka nagyon stabil érzelmi és értékrendi alapot tud felállítani magának. Az értékrendjüket annyira megerősítjük, hogy a mindennapok megjelenő hullámaiban szilárdan állnak a helyükön és könnyebben vagy könnyedén válaszolnak az élet kihívásaira.

Aztán 2019. őszén megvizsgáltam a terveimet és azt,mi választ el a megvalósítástól. A saját maximalista gondolataim választottak el. Tettem egy próbát, meddig jutok egy új módszerrel. Tovább jutottam, mint gondoltam és úgy döntöttem, létrehozom ezt a programot az Anyukáknak.

Így indult el 2019. december 6-n a MoMYoga Klub, mint egy Anyuka-self-coaching program.

Hogyan működik a self-coaching? Milyen elemei vannak?

Stabil alapok

A titok annyi, hogy lépésről lépésre haladunk és az alapokkal kezdünk. Amelyek aztán végig segítenek a saját iránytűnket tartani.

Foglalkozunk önismerettel, az értékrenddel – nagyon sok szemszögből ránézve. Különböző önmenedzselési és szervezési technikákkal. Megismerjük a stressz mechanizmusait, a testünket és a behálózottságát. Megismerjük a saját középpontunkat és hogyan tudunk ide mindig visszatérni. Amikor már erősek az alapjaink, feltöltjük magunkat energiával és harmonizáljuk az energiapályáinkat.

Nem utolsó sorban folyamatosan tükröt tartunk egymásnak a saját haladásunkkal kapcsolatban– olyan anyukákkal, akik hasonló „keresők”, mint Te vagy én. Akik ugyanúgy tudnak negatív érzelmeket megélni és tudják, hogy ez csak egy állapot. Kitehetjük ezeket a fejünkből és élvezhetjük a jelen pillanatot.

Beszéljenek a MoMYoga Klubtagok:

🍀 “Több időm van magamra”
🍀 “Elengedek dolgokat”
🍀 “Visszahozom magam a pillanatba”
🍀 “Nyugodtabb vagyok”
🍀 “Munkámat is jobban élvezem”
🍀 “Előbb észreveszem, h kibillennék, ezért ki se billenek”
🍀 “Bámulatos ez a lassú változás”

Én bámulom őket.
Le vagyok nyűgözve.

Tehát self-coachingra, érzelmi tudatosításra mindenkinek szüksége van.:)

Hamarosan folytatom és mesélek még.:)

Nézd meg, most nyitva van-e a Klub? Egy évben csak párszor tudsz csatlakozni.

Neked van már OJA előfizetésed, amellyel minden programom a tiéd lehet? 

videótár relaxtár online jóga
MomYoga_Klub_havi tagság online joga
videotar online jóga
Mini Jóga Akadémia online jóga
változom program online jóga
Boldog babavárás kismamajóga online tanfolyam

Mindezt észvesztő áron: 4900 Ft/hó.

 

Olvass más bejegyzéseket is!

MoMYoga Klub

Iratkozz fel!

Kérd a blogértesítőt és az ajándék stresszoldó videót!

You have Successfully Subscribed!